Koncerty

                     


Koncerty konané v prostorách kláštera premonstrátů Teplá – 2023

  Program ke stažení ZDE

 

20. května
JAZZOVÝ KONCERT – KRISTINA BARTA QUARTET / Modrý sál / 20:00

Kristina Barta – klavír; Jan Kyncl – saxofon; Peter Korman - kontrabas; Marek Urbánek – bicí
Pianistka Kristina Barta je mezinárodní umělkyní. Vystupuje nejen v České republice, ale i v Německu a dalších evropských státech. Debutovou desku EMA29 vydala v Rakousku, stejně tak tomu bylo s jejím aktuálním albem Love and Passion. Získala několik zahraničních ocenění a je držitelkou Ceny OSA za nejlepší jazzovou kompozici roku 2016. V současné době vystupuje se svým kvartetem, se kterým představí nový repertoár doplněný o kompozice z posledního alba Love and Passion.


3. června
IRINA SHILINA – CIMBÁL / Kapitulní síň / 20:00


Původem běloruská umělkyně Irina Shilina definuje svou muzikálnost na mnoha různých úrovních. Její nástroj cimbál, ve světě známý pod různými jmény (v Německu "Hackbrett"), se vyvinul v sólový nástroj, který vystudovala v Minsku. Po studiu hudby působila jako sólistka ve Státní běloruské filharmonii a za své výkony získala řadu ocenění a cen. Od roku 1997 žije Irina Shilina v Německu a jako sólistka zde spolupracuje s různými symfonickými orchestry (Hannover, Dessau, Halle a.d. Saale, Stuttgart, Keiserslautern), kde hraje díla Igora Stravinského, Franze Liszta, Franze Lehara, Zoltana Kodalyho a dalších. Kromě klasické hudby slaví úspěchy také v oblasti folklóru, zábavní hudby a jazzu. Na svém nástroji je tak technicky zdatná, že prezentuje i skladby, které si posluchači v těchto aranžmá předtím nedokázali představit, a tak s dech beroucí virtuozitou otevírá fascinující hudební svět.


26. srpna
KRÁLOVSKÁ HARFA A KOUZLO HOBOJE / Modrý sál / 20:00


Jan Adamus – hoboj, Zbyňka Šolcová – harfa
Na programu: G. Ph. Telemann, G.F. Händel, J. S. Bach, J. L. Dusík, J. Ibert, C. Debusy, C. Saint-Saens, B. Smetana, W. A. Mozart, M.L. Tournier, A. Dvořák
Jan Adamus patří k významným osobnostem současné klasické hudby. Jeho činnost směřuje od hry na hoboj, přes dirigování až k hudební vědě. V roce 1977 zazářil v soutěži Pražského jara, kde obdržel první cenu ve hře na hoboj. Prvenství v této soutěži mu otevřelo cestu na významná evropská i světová pódia. Koncertoval např. v Salzburgu (Festspielhaus), v Mnichově (Am Gasteig), v Norimberku (Meistersingerhalle), ve Španělsku, na Kubě, ve Spojených arabských Emirátech atd. Spolupracoval s významnými umělci např. s Josefem Sukem, Jiřím Bělohlávkem, Pavlem Šporclem a dalšími. S Josefem Sukem natočil vůbec první CD v tehdejším Československu. Je prvním hobojistou, který u nás začal využívat techniku tzv. „věčného dechu“, která umožňuje současně se nadechnout i vydechnout. To umožňuje hrát dlouhé pasáže a to bez přerušení. Zajímavostí je, že natočil znělku k „Nemocnici na kraji města“.
Zbyňka Šolcová absolvovala Pražskou konzervatoř ve třídě harfové hry profesorky Libuše Váchalové. Jako studentka získala 1. cenu na soutěži komorních souborů v belgickém Neerpeltu v duu s harfenistkou Janou Bouškovou. V průběhu let, kromě sólových vystoupení, hostovala v mnoha českých i zahraničních orchestrech. Během její kariéry ji mohli slyšet posluchači např. v Itálii, Německu, Švédsku, Francii, Monaku, USA a na mnoha místech České republiky. Je členkou několika komorních souborů a spolupracuje s celou řadou českých umělců. V letech 1992—2007 byla členkou Rožmberské kapely, souboru zabývajícího se výhradně gotickou a renesanční hudbou.


23. září
JIŘÍ BÁRTA - VIOLONCELLO, TEREZIE FIALOVÁ – KLAVÍR / Modrý sál / 20:00


Na programu: Leoš Janáček, Ludwig van Beethoven a další…
Terezie Fialová patří mezi nejtalentovanějších české pianistky. S orchestrem debutovala již jako dvanáctiletá a do svých dvaceti let se věnovala paralelně také hře na housle a to v mezinárodním měřítku. Absolventka pražské HAMU ( I. Klánský) a Hochschule für Musik und Theater Hamburg (N. Schmidt) je laureátka několika mezinárodních soutěží ( Itálie, Holandsko, Rusko), vystupuje pravidelně na významných festivalech a je členkou klavírního tria Eben trio, se kterým zvítězila na mezinárodní soutěži komorních souborů v Lausanne. Jako jediná česká pianistka se zúčastnila prestižní Verbier Festival Academy 2013 ve Švýcarsku pod vedením M. Presslera a G. Takacze – Nagy. Úspěšný debut na mezinárodním festivalu komorní hudby v americkém Newportu 2014 kritika označila jako „stunning performance and very bright future“. Podílela se na natočení tří CD, deska věnovaná skladateli Petru Ebenovi získala oceněni „Recording of the Months“ a „IRR Outstanding“.
Jiří Bárta, přední violoncellista své generace, studoval u Josefa Chuchra a Mirko Škampy v Praze, Borise Pergamenschikowa v Kolíně nad Rýnem a Eleonore Schoenfeld v Los Angeles. Je držitelem ceny Europäische Förderpreis für Musik v Dráždanech a ceny Rostropovich-Hammer v Los Angeles. Spolupracuje s předními českými a mezinárodními orchestry jako jsou Česká filharmonie, Slovenská filharmonie, Royal Philhramonic Orchestra London, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic a Berliner Symphoniker. Je pravidelně zván na přední světové festivaly a pódia. Jeho nahrávky Bachových violoncellových suit u firmy Supraphon byly časopisem Harmonie vyhodnoceny jako nejlepší ve svých kategoriích. Bártovým diskům s Kodályho sólovou sonátou a Martinů violoncellovými koncerty udělil londýnský časopis The Grammophone „Editor´s Choice“. Jiří Bárta spolupracoval s Magdalenou Koženou na jejím albu „Songs“ pro Deutsche Grammophon oceněném Gramophone Award v r. 2004. V roce 2014 se stal kurátorem festivalu Dvořákova Praha, o rok později na tomto festivalu provedl Dvořákův violoncellový koncert h moll za doprovodu London Symphony Orchestra. V roce 2015 natočil pro Českou televizi pořad “Můj pokus o mistrovský opus” v režii Jakuba Sommera, oceněné jako nejlepší hudební dokument Prix CIRCOM v Irsku. Je spoluzakladatelem a dramaturgem Mezinárodního festivalu komorní hudby v Kutné Hoře. Hraje na nově postavené violoncello německého mistra Dietmara Rexhausena.


21. října
JAZZINDUSTRY / Modrý nebo Komorní sál / 19:00


Bicí Jakub Kovářík (patolog), basa Zbyněk Tonar (histolog a embryolog), kytara Evžen Nový (psychoterapeut), zpěv Anna Mudrová (lingvistka), saxofon Patrik Havlán (dermatovenerolog), piano Jiří Podlipný (psychiatr)
„Doktorský band“ pod vedením pianisty Jiřího Podlipného zahraje své vlastní skladby, inspirované bossanovou a další latinskoamerickou hudbou.


12. listopadu
PATER NOSTER - Cantilo v.i.p. / Modrý sál / 15:00


Na koncertě zazní světová premiéra skladby Pater Noster, kterou skladatel Jiří Laburda zkomponoval přímo pro mariánskolázeňský smíšený pěvecký soubor Cantilo v.i.p., vedený sbormistrem Jiřím Janatou.
Jiří Laburda se narodil 3. dubna 1931 v jihočeské Soběslavi. Byl soukromým žákem skladatelů K. Háby, Z. Hůly a muzikologa E. Herzoga. Vystudoval hudbu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a na pražské Vysoké škole pedagogické. V roce 1970 získal titul doktora filozofie (disertační práce "Symfonie D. D. Šostakoviče"). Je autorem třídílné vysokoškolské učebnice "Diatonická harmonie". Působil na pedagogických školách v Jablonci n. N., v Chebu, na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a na Pražské konzervatoři. Ve svých skladatelských začátcích vycházel Laburda hlavně z tvorby sborové, která dosud zaujímá v jeho díle stěžejní místo. Výsledkem jeho tvůrčí činnosti je dnes již početné dílo, z nějž přes 170 skladeb vyšlo tiskem – v převážné většině v zahraničí. Autor udržuje stálý kontakt i s amatérskými muzikanty a pěveckými sbory, pro které píše hudbu jim dostupnou. Zvýšenou pozornost věnuje i dětem. O úspěších Laburdovy tvorby svědčí i četná ocenění jeho skladeb v soutěžích nejen domácích, ale i mezinárodních, např. v Jubilejní soutěži Československého rozhlasu v Praze získal cenu jeho Koncert pro klavír a orchestr (1971), v Jubilejní soutěži Slovenského hudobného fondu v Bratislavě získala 1. Cenu jeho Burlesca pro lesní roh a orchestr (1961). V mezinárodních soutěžích získala ve španělském Alicante jeho Missa glagolitica Cenu Oscara Esply pro rok 1966. Kantáta Metamorphoses získala v německém Hannoveru Cenu Otto Spreckelsena pro rok 1968; v roce 1974 získalo v Paříži jeho Preludium pro sólový akordeon Cenu SACEM-UPAC. Cyklus smíšených sborů Zelený majerán byl v roce 1986 v italském Trentu oceněn dokonce dvěma cenami: l. cenou v soutěži a cenou Premio Cittá di Trento za nejlepší zahraniční skladbu. Patří sem i ceny ze soutěží, pořádaných v rámci Festivalů sborového umění v Jihlavě. V roce 2018 udělila Unie českých pěveckých sborů Laburdovi výroční Cenu za skladatelskou práci v oblasti sborové tvorby.

Cantilo v.i.p. ( vokálně - instrumentální parta ) je skupinka několika nadšenců, kteří se začali scházet, aby si zazpívali a sdíleli společnou radost z hudby, jejímuž kouzlu propadli a propadají dodnes. Oficiální vznik Cantila v.i.p. se datuje od roku 2012. Ke svým prvním narozeninám natočilo Cantilo také své první CD s názvem „Barvy hudby". Repertoár Cantila v.i.p. je různorodý, pojímá skladby duchovní, světské i lidové. Kromě hlasové produkce jsou skladby doplněny o doprovody na hudební nástroje (kontrabas, violoncello, flétna příčná, tenorová, altová, sopránová, kytara). Své kořeny zapustila tato formace v malebném lázeňském městečku na západě Čech, v Mariánských Lázních.

*******************************************************************************************

VSSTUPNÉ 250 Kč

VSTUPENKY:
• www.plzenskavstupenka.cz
• Infocentrum Mariánské lázně
• Na místě před koncertem

INFO: +420 353 394 463 nebo + 420  702 447 212 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. / www.klastertepla.cz

*******************************************************************************************

ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA!

Aktuální informace najdete v sekci AKTUALITY.